Vraaggestuurde opzet maakt online klantreis compleet
DSM Pension Services B.V. (DPS) is de integrale dienstverlener voor het pensioenfonds DSM Nederland (PDN) en het pensioenfonds SABIC (SPF). In opdracht van DPS hebben wij de websites van beide fondsen onder handen mogen nemen.
Het belangrijkste doel voor beide sites was het verbeteren van de online klantreis middels een vraag gestuurde opzet. De vertrouwde vormgeving bleef, maar de sitestructuur, de opzet van de content en de techniek ‘onder de motorkap’ is grondig verbeterd.
Complete online klantreis
De klantreis is veel completer geworden omdat deze voortgezet kan worden in de ‘Mijn Omgevingen’. Zo is het handelingsperspectief voor de gebruiker toegenomen.
Dat werkt zo: de gebruiker komt naar de site met een vraag. Bij het relevante life event onder “Wat gebeurt er bij”, wordt er een aantal vragen en antwoordmogelijkheden gegeven. Vanuit een antwoord kan de gebruiker direct inloggen in het portaal, alwaar de dialoog voortgezet wordt.
Omdat de gebruiker nu is ingelogd, kunnen we in de dialoog direct gebruikmaken van persoonlijke informatie. Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld direct het juiste formulier invullen, een berekening (laten) maken of een mutatie doorgeven. Hiermee wordt het handelingsperspectief zo optimaal mogelijk ingevuld.
Natuurlijk gaat het hier om privé gegevens en natuurlijk is aan de beveiliging van de platforms gedacht. De persoonlijke gegevens waarvan gebruik gemaakt wordt tijdens de sessie worden nergens in een openbaar of onbeveiligd deel van de sites opgeslagen, maar gaan direct het veilige back-officesysteem in.
Techniek
Als basis voor de gewenste functionaliteiten hebben wij ons eigen CMS ContentMachine ingezet. Dit platform biedt uitgebreide flexibiliteit en is tegelijkertijd robuust en future-proof.
Als belangrijke aanvulling is Conversately ingezet. Met Conversately kunnen interactieve dialogen gemaakt en geïntegreerd worden in elk online platform. Conversately werkt volledig onafhankelijk van de website. De content bevindt zich in de cloud en is dus altijd online beschikbaar om bijgewerkt te worden.
Variabele content
De content van deze nieuwe sites wordt door het pensioenfonds zelf beheerd via het CMS en de bijbehorende Conversately installatie. Echter, voor deze omgevingen geldt dat er een overlap is in de gegevens die gepubliceerd worden. Denk aan staffelbedragen en dekkingsgraden.
Daarom hebben wij de websites voorzien van zogenaamde “globale variabelen”. Op één centrale plek in Conversately kunnen deze basisgegevens beheerd worden. Nieuwe waardes kunnen ingepland worden, zodat bijvoorbeeld dekkingsgraden automatisch online verschijnen op de gewenste datum.